17 oktober 2013

Dum matte! Dum hund?

Har ni precis som jag era speciella kvällsrutiner? I går var inget undantag. Jag gick min vanliga kvällsrunda i huset runt 21:15. Kollade så det var avdukat efter kvällsmaten, så barnens rullgardin var nere, att Hjalmar (kaninen) var nattad, kolla så det fanns mat och vatten till Berra och släppte ut honom sista svängen. Sen gick jag och la mig, men fick gå upp två gånger då tvättmaskinen inte hunnit gå klart än. Men fram emot 22:30 landade jag i sängen för natten.
Jag somnade och drömde att jag var någon slags hus/byggkontrollant som åkte runt och inspekterade dåligt byggda hus. Vid varje husbesök ramlade alltid någon vägg, eller golvet brakade under fötterna. Men vid flera tillfällen under min dröm väcktes jag av att jag hörde Johan klampa upp på trappen. Han kom dock aldrig in. Vid varje sådant tillfälle blev jag fundersam och tänkte: Har han ingen nyckel? Så kom jag på att det är ju natt, han ligger ju uppe och sover.
Efter att drömmen upprepat sig tre-fyra gånger och att jag trott att Johan kom hem lika många gånger vaknar jag med ett ryck 3:14 och inser att jag glömt Berra ute... Jag rusar upp och öppnar balkongdörren och ropar. Ingen hund. Jag rusar till dörren på framsidan, och där sitter han, kall och frusen.
Alla vägg och golvras plus Johans klampande får en förklaring i Berras frustrerande spring upp på altanen, ner från altanen, upp på farstukvisten,  ner för farstukvisten. Men varför skäller han inte??? Gjorde han det skulle man inse sitt misstag rätt fort. Men han skäller inte! Och tyvärr är det här inte första gången... Men han skäller inte!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar