13 november 2013

Tråkigheter

Jag är många gånger en riktigt tråkig mamma. Vi håller inte på och flänger runt till badhus och lekland stup i kvarten. Det blir inte heller kompisar, tv eller aktiviteter varje dag. Vi kan “bara vara” i flera dagar för oss själva, jag och barnen. Nu när jag är arbetslös blir det mycket tid tillsammans och ibland uttrycker, i alla fall Tullan, att hon har tråkigt. Då kan jag svara henne att “det kan vara nyttigt att ha tråkigt ibland”. Inte det svaret hon vill ha, men efter en stunds tjurande utan något medlidande eller förslagsgivande från mig, försvinner hon alltid efter ett tag in i någon lek. Detta gör jag medvetet då jag tror att det är bra att inte alltid få allt serverat. Att ha lite tråkigt påverkar barns kreativitet positivt inbillar jag mig.

Så igår talade jag och min kusin om just detta. Hon har också varit en tråkig mamma. Nu arbetar hon inom förskolan i Stockholm och har hos vissa barn märkt att de har svårt att leka ex. Polis om de inte har på sig poliskläder, eller att det är svårt att sitta still och lyssna klart på boken som blir läst om den är tråkig. Jag har liknande erfarenheter av barn jag träffat, att barnen blir uttråkade så fort de inte stimuleras genom undervisning, pedagogik, dataspel, film eller tv. Vi vände och vred på saken ett bra tag. Våran helt ovetenskapliga kvällsanalys mynnade ut i att det verkar som om en del barn i dag har svårt att ha tråkigt samtidigt som de har svårt att använda sin kreativitet och fantasi. Varför? Jo för att de inte ges möjlighet att ha tråkigt så de kan få utveckla sin fantasi och kreativitet menade vi. Men är det verkligen så på riktigt?
Jag kollade upp vad forskningen säger. Och faktiskt, det är bra att ha lite tråkigt! Teresa Belton forskare på School of Education and Lifelong Learning vid East Anglia-universitetet i Norwich, England har forskat inom ämnet.  Så här skriver hon om detta:

“Tålamod, påhittighet och uthållighet är de inre styrkor som är grunden för kreativitet. Men kreativitet kräver också ansträngning. Studier visar att mycket TV-tittande är ren avkoppling och inget som tittarna koncentrerar sin uppmärksamhet på. Om barn tittar på TV eller DVD så snart de ”inte har något att göra” grundläggs lätt en vana att inte anstränga sig i det de gör. När barn ser på TV för att slippa ha tråkigt är de inte involverade i det som händer på samma sätt som under fri lek då deras fantasi stimuleras. De gör inga iakttagelser av livet omkring sig, de tvingas inte hitta på egna aktiviteter eller tänka själva. De gör inget av det som hjälper oss människor att skapa intryck, iakttagelser och minnen.”

Så min uppmaning till dig i dag, tar jag ifrån den danska familjeterapeuten och författaren Jesper Juul:
Lär ditt barn en nyttig sak! Lär det att ha tråkigt! Det är viktigare än du tror! Det är nästan ännu bättre om ni kan ha tråkigt tillsammans, för då kommer ni säkert att upptäcka att ni har saker att prata om och historier att berätta för varandra, ämnen som ni först kommer i kontakt med när underhållningen stängs ute.  

2 kommentarer:

  1. Camilla, ja visst är det!!! Kul att du kikar in ibland! Skulle va kul å ses live nån dag :)

    SvaraRadera