18 november 2013

Musslor och knivhugg

Helgen har passerat i ett lugnt tempo. Vi hann med en härlig tripp till min gamla vän Ann som jag inte umgåtts med på ca 20år. Vi har träffats några gånger för att bowla och käka ute, men inte så avancerat som hemma hos någon av oss på, ja, 20år. Kul och trevligt var det i alla fall! Vi stannade flera timmar på övertid och åt kanongod fisksoppa med musslor och hembakat bröd till. Kladdkakan med knäcköverdrag till efterrätt var riktigt fin den med.
Mannen i huset är bagare och älskar att laga mat. Äldsta dottern går i pappas fotspår så ni kan ana att det var mumma då det var de som stod för förtäringen.

Elene och barnen hann vi träffa en kortis då de kom ut en sväng till stugan på vägen från Maxelmossen på väg till hennes pappas matbord. Sånna spontana små glimtar av sina vänner är alltid så trevliga!!!
Men så han vi med ett knivhugg i helgen också... Eller närmare bestämt, Mattias hann med att hugga sig själv med kniv.
Jag hade varit och handlat i söndags kväll och när jag kliver igenom dörren möts jag av en trasig och blodig strumpa som ligger kastad på hallgolvet. Inne på toaletten sitter Mattias med ett djupt hack i foten. Jag frågar vad som hänt. Då berättar Mattias att han höll på att skrapa bort papp från en vägg han skulle måla. När det var dags för målning skulle han bara dammsuga upp pappsmulet som blivit. Men vips så råkar kniven slinka in i dammsugarröret. Han stänger av dammsugaren och försöker pillra ut kniven - utan resultat. Han slår på röret och provar även att slå röret i diverse föremål -allt utan resultat. Då svingar han röret över axeln och med en faslig kraft ner mot golvet. Nu så! Kniven lossnar och far ut ur röret med en väldig fart ner i... Mattias fot! Där blir den sittande! Mattias får dra ut den ur strumpan och foten med resultatet att de båda är trasiga och dessutom blöder det ömnigt från ett djupt sår. Gissa om jag skrattade. Ja, det gjorde vi båda två förresten.

I dag och resten av veckan skulle jag jobba på ett och samma ställe. Ett ställe jag tidigare varit på och trivs på. Men så någon timme innan jag ska sluta för dagen (min första av fem) så ringer dagis och säger att Valter är sjuk... Så när jag för en gångs skull har hela veckan uppbokad med jobb så får jag snällt vara hemma,  som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar