10 maj 2011

Slutspurten!!!

"Jag kan inte andas"
För den som är under en och sjuttiotvå lång och har en normalstor bebis i magen börjar det bli svårt, för att inte säga omöjligt, bara att fylla lungorna med luft.

"Jag kan inte äta"
Barnet som försöker tränga ut lungor och mellangärde har gjort magsäcken platt som en pannkaka.

"Jag kan inte sova"
Det sägs att det är naturens sätt att förbereda den blivande mamman på sömnlösa nätter. Det är lika dumt som att säga att bantning är en bra förberedelse inför svält. Ingen kan få in i min skalle att naturen, som gjort att kameleonten kan förkläda sig så makalöst väl, skulle bota trötthet genom att förvägra människan sömn.

"Jag kan inte gå"
Man behöver inte se magen på en kvinna för att se att hon är gravid. Det räcker att se henne bakifrån. Första tecknet är de breda,rymliga, låga skorna. Ett par fötter i sådana stora oformliga skor åstadkommer för varje steg ett hasande ljud som för tankarna till ett ånglok. Som regel befinner sig fötterna mycket brett isär eftersom de stöttar upp varsitt höftben. Pricken över iét är den traditionella svankryggiga gångstilen. Det ser ut som om hon skjuter magen framför sig på skottkärra.

"Jag har ont i ryggen"
Att förstå varför man får ont på alla möjliga konstiga sätt i ryggen är inte svårt. Hela magens tyngd vilar på ett cirka tre decimeter långt område. Ryggraden dras drastiskt framåt just där och tvingar en att luta överkroppen onaturligt långt bakåt för att inte välta framlänges. Om brösten dessutom är extremt tunga kan det fresta på axlar och skulderparti.

"Jag är så stor att jag spricker"
I åttonde/nionde månaden tror många felaktigt att magen inte kan växa en millimeter till. Magen är en tunn hinna, spänd över ett barns armbågar,knän och magra stjärt. Om magen är vackert rundad och inte konstigt formad och naveln inte verkar vara på väg att sprätta ut är bullen antagligen inte färdiggräddad.

"Jag orkar inte längre"
Det kommer till slut en tid då man går där med fyrtio veckors samlad tyngd på magen. Då man börjar lyssna på "kloka gummans knep" eller tar till "huskurer" för att "bota" en oändlig graviditet. Av alla sätt att påskynda förlossningen en smula är sex av det mindre stillsamma slaget tydligen vetenskapligt belagt - sädesvätskan innehåller något ämne som fungerar värkstimulerande. Och visst borde livmoderhalsen vakna efter sin nio månaders sömn och börja dra ihop sig om man masserar den med gubbens... ja, ni vet...

Från: Handbok för gravida

2 kommentarer:

  1. Ja nu tycker jag synd om dig. Kom uuuuuuut! Vi vill träffa dig därinne. Kram/Linda S

    SvaraRadera
  2. Tack goa och alltid lika vänliga Linda! Kram på´re

    SvaraRadera