29 juli 2015

Hälpsamt

Vi har ju inte bara roat oss på semestern. Vi har faktiskt hunnit vara lite hjälpsamma också.

Härom dagen tog vi en promenad, eller jag tog en promenad och ungarna cyklade. Då mötte vi en dam med rullator som var ute och rastade sin hund. Den lilla hunden höll nästan på att dra omkull damen när ungarna passerade med cyklarna. Damen blev skärrad och jag förstod att hon kan möta på flera "faror" på promenaden. Så jag frågade om hon ville ha hjälp att ta sig hem med hunden, och det ville hon gärna. Det brukar vanligtvis vara hennes man, dotter eller barnbarn som rastar hunden, men just i dag blev det inte så då mannen har hjärtproblem, dottern jobbar och barnbarnet är på semester. Damen har inte varit ute på länge och ser förundrat på hus som ändrat färg och trädgårdar som förändrats, medan jag håller i hunden. Hon tackar oss så mycket innan hon och hunden äntligen kan gå in välbehållna.

Så i morse var jag och Valter och handlade. När vi står i kön hittar Valter plötsligt ett kort på golvet. Det är ett betalkort som det på baksidan står ett kvinnonamn på. Jag förknippar namnet med en äldre kvinna och då det står en äldre kvinna med rullator längre ner i butiken går vi och frågar henne om hennes namn. Mycket riktigt, det var hon som tappat sitt betalkort och Valter kunde lämna tillbaka det. Kvinnan blir mycket glad och berättar för Valter att det är så man ska göra, lämna tillbaka saker man hittar. Hon ger Valter en förpackning festisar som tack. Gissa om Valter var stolt över sina festisar.
Så i morse fick Valter dricka festis till frukost.

Stolt festiskille med en stolt storasyster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar