24 december 2013

Julafton

I dag är det dopparedagen. Men vi tjuvstartade myset redan i går kväll när vi åkte upp till stugan och tände en härlig brasa. Lite maschaller fick det också bli i trädgården. Jag lagade gröt och vi åt skinksmörgås och bara var.
Visst ser det mysigt ut, vårt lilla hus som upplyses av levande ljus i decembermörkret. Även om snön lyser med sin frånvaro så var det inget vi märkte när vi lyssnade på den sprakande brasan och pratade medan barnen lekte tillsammans. 
Barnen leker så bra i stugan där det inte finns så många leksaker, ingen tv och inte ens en radio. Här har de nyss stått och kramat varandra en lång stund. Men som vanligt när man lyckas få fram kameran, så vips har objektet för bilden plötsligt förändrats eller försvunnit. Men lite rara ser de väl fortfarande ut att vara...!?

Efter att ha varit uppe alldeles för länge på kvällen, väldigt förväntansfulla inför morgondagen, kom barnen till sist till ro och kunde somna. Men trots en sen kväll blev morgonen tidig. Tullan hoppade som en duracell kanin innan vi kom ner för att se om Tomten hittat till stugan. Och som tur var så hade Tomten lämnat några paket under granen. Passande med morgonrockar och tofflor när vi vaknar i stugan, tänkte jag. Men att det skulle vara 22 grader varmt på morgonen hade jag inte trott... Bra kamin har vi också!
 En härlig frukost hann vi nästan helt avnjuta i morgonmörkret innan det var dags för ungar att gå ut och leka. Inne fixade vi disk och städning innan vi packade in oss i bilarna och styrde mot stan.

 Ungarna hann precis baka pepparkakor, duscha och klä sig fint innan mormor och morfar kom för att äta mat med oss.
 Tomten kom på besök fram mot eftermiddagen. Förutom morgonrockarna och tofflorna hade vi köpt barnen varsin till klapp. Sådana saker som vi vet att de vill ha, tycker att de behöver och ska ha. Där hade vi tyckt att det hade räckt! Men, mor och farföräldrar lyssnar sällan på sina barns bönande och bedjande om att "vi vill inte att ni köper några klappar". Så det blev...några fler...
Men det blev som vi trodde. Alla andra klappar ratades totalt när barnen öppnat våra paket. Tullan fick en ny cykel och Valter fick en grävmasin att ha i sandlådan. Han visade dock snart att det går att använda inne också :) Tullan ville också prova sin nya cykel så det var bara att ta en repa i mörkret.
I vanliga fall är tisdagar min springdag. Och inte ska väl en julafton hindra mig från att sätta marken i gungning! Nej, jag satte på mig löparkläderna och drog en runda. Men det gick trögt och kändes riktigt tungt, men jag är trots det glad att jag tog mig ut och bjuder därför på denna fina bild som en julaftonskaramell :D

GOD JUL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar