31 januari 2013

Solens betydelse

I dag när jag kom hem från jobbet sken solen, trots att jag blev sen :) I morse gick solen upp  07:58 och nu i eftermiddag gick solen ner 16:02.  Jag kan inte rå för det men jag blir alltid lite fixerad vid detta fenomen.
 Solen är ett måste för att det ska finnas liv på jorden. Solenergi i form av ljus och värme gör så att växterna kan bilda näring i cellerna. Solen ger energi som håller strömmar, vindar och kretslopp igång. Våra hav lagrar och transporterar den värme som solen ger oss, så att temperaturen hålls inom de gränser som liv behöver för att existera. Så solljuset har inte bara en psykologisk betydelse för oss människor. 
Eller ok, den psykologiska betydelsen har solen i alla fall för mig och några andra jag känner :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar