21 mars 2013

Hädan efter ska jag alltid fråga dig innan jag stoppar i mig något....


....sa min kollega i dag när jag för sjuttielfte gången påpekade valet av inhandlad vara.
I min bekantskapskrets är jag nog en av dem som har minst koll på vad jag stoppar i mig, men på jobbet verkar det vara annat. Att det är massa farliga e-ämnen, mycket halvfabrikat med mängder av tillsatser i vår matär vi nog många som har vetat en längre tid, men det är inte så många som tänker på att det goda och nyttiga vi äter istället för godis, frukt, är den odlingsvara som kräver mest bekämpningsmedel.
Här kommer en bra-att-tänka-på-lista innan du fyller på  och mumsar från fruktskålen. Infon kommer från sidan livinggreen.se
1. Köp svenskt eller nordiskt
I Sverige använder vi generellt mindre bekämpningsmedel då vi inte har lika stora problem med skadedjur, tack vara vårt kyligare klimat.
2. Skölj och gnugga
Genom att endast skölja frukten får du bara bort smuts och jord som ligger på ytan. För att få bort även rester av bekämpningsmedlen så behöver du gnida och gnugga en del. Ytterligare ett tips är att tappa upp ett sköljvatten innehållandes vatten och vinäger eller koksalt och låta dra i 15-20 minuter.
3. Skala
Att skala frukten är ett effektivt sätt att bli av med en hel del bekämpningsmedel. Genom att skala en potatis kan halterna av bekämpningsmedel minska med upp till tre fjärdedelar.
4. Köp ekologiskt eller miljömärkt
Det bästa sättet att minska på besprutningsmedlet i din mat är att välja ekologiskt. På så sätt vet du att inga bekämpningsmedel använts under odlingen. En del bekämpningsmedel tas också upp av frukten och går varken att skölja eller skala bort. Vindruvor är en frukt som ofta besprutas med dessa medel.
5. Prioritera
Har du inte möjlighet att köpa ekologiskt – välj helt enkelt bort de mest besprutade frukterna och grönsakerna till förmån för andra.
Lista över de mest besprutade frukterna:
I princip alltid rester:
Vindruvor (tänk på att det gäller även russin)
Paprika
Chilipeppar
Banan
Ofta rester:
Äpple, importerad
Päron
Tomat
Basilika, importerad
Koriander, importerad
Apelsin
Passionsfrukt
Citron
Källa: Europeiska Kommissionen "Monitoring of Pesticide Residues in Products of Plant Origin in the European Union, Norway, Iceland and Liechtenstein.
Så lite fakta från Naturskyddsföreningen och Livsmedelsverket.
Inom EU finns idag 350 godkända substanser i bekämpningsmedel. Dessa kombineras ofta på en och samma frukt, vilket är problematiskt eftersom det inte finns någon gräns för sammanlagd mängd bekämpningsmedel.
Så länge varje enskilt ämne ligger under gränsvärdena säger lagen att det är ok. Mer än var fjärde frukt och grönskak innehåller rester från mer än ett bekämpningsmedel.
Totalt hittas rester av bekämpningsmedel i 80-100 procent av de kontroller som görs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar