11 mars 2010

Vart är de?

Möjligheterna?
Det beror på min inställning, jag vet, men just i dag ser jag inga möjligheter...
I alla fall inte på jobbfronten. Var så laddad inför rekryteringsmässan i dag. Jag hade fått tips från min coach att skriva och ta med mig "visitkort" att ge arbetsgivare. Jag satt en hel dag och slipade på dessa visitkort. I morse skrev jag ut 14st, la i en plastficka och begav mig.


Eftersom jag aldrig varit på en rekryteringsmässa trodde jag dagen skulle bli spännande och lärorik. Förhoppningsvis skulle jag träffa flera arbetsgivare inom socialt arbete som jag kunde presentera mig för och lämna ett visitkort vilket kanske kunde leda till en intervju...
Men en rekryteringsmässa visade sig vara mer som en marknad. "Försäljare" stod i sina stånd och gjorde allt för att få så många som möjligt att "köpa" deras "vara". Mer än hälften av de 96 utställarna erbjöd utbildningar, närmare 20talet utställare rekryterade arbetskraft till utlandet, resterande var bemaningsföretag och försäljare inom oriflame, aloe vera m.m. Det närmaste jag kom ett arbete som krävde socionomutbildning var kriminalvårdens frivårdsinspektör/konsult eller nått sån hette det. Verkade vara ett spännande och viktigt arbete. Jag gick fram till "marknadsståndet" och sa att jag tyckte deras arbete verkade intressant och fick äntligen plocka fram mitt visitkort. -"Vi tar inte emot sånna" sa kvinnan och visade tydligt vad hon menade med att hålla upp sin hand mot mig och mitt visitkort. -"Du får söka på offentliga jobb"


Jag plockade upp hakan från golvet och avlägsnade mig från lokalen. Varför anordnar man en stor rekryteringsmässa när man ändå vill ha de arbetssökande hemma framför sina datorer? Känns onödigt och kostsamt tycker jag...

Eh, nu ska jag laga lite mat, rida en tur och mysa med familjen. I morgon är en annan dag!!!

2 kommentarer:

  1. men va i... man behöver ju inte bli otrevlig..? eller? och jag håller med dig, vad har man en rekryteringsmässa för..?
    Idag är det dags för du vet vad... men jag skriver inte in resultatet här... :)
    kram

    SvaraRadera
  2. Nej visst! Och jag lät hennes otrevlighet påverka mig, d var ju dumt gjort!
    Apropå resultaten, tror du inte man skulle bli lite mer sporrad om vi la in det på bloggen?!! Då skulle man, eller iaf jag, bli än mer tvingad till att sköta mig... Aja, vi kan vänta nån vecka med det...

    SvaraRadera