25 november 2012

Vad är Arbogas framtid?

Det har ju bollats en hel del med barnen i vår kommun på sista tiden. Därför beslöt jag mig för att skriva vad jag tyckte om det i tidningen. Min insändare publicerades i mitten på Oktober och jag har fått mycket positiva reaktioner från kända och okända läsare, därför törs jag även "föreviga" den här ;)

Barnen sägs vara vår framtid. Trygga barn blir så småningom trygga vuxna som tar del av vårt gemensamma ansvar för samhällsutvecklingen. I och med detta påverkas Arbogas framtid mycket av hur vi idag tar hand om våra barn och vilka förutsättningar vi ger dem. Tyvärr verkar inte barn och ungas uppväxtvillkor engagera Arbogas politiker nämndvärt. Jag grundar detta i det ointresse politikerna visat för barnens säkerhet i ”röda stugan” i och med dålig ventilation och obefintlig brandtillsyn och den nu hastiga lösningen om ännu en flytt efter att barnens hälsotillstånd kommit allmänheten till känna.

Att denna flytt är ofrånkomlig förstår jag men ställer mig frågande till valet av ”nya lokaler.” Den här gången flyttas barnen till bra lokaler för förskoleverksamhet. Dock är lokalerna redan upptagna av andra barn. Politikerna väljer alltså att packa ihop dessa, sedan tidigare utsatta barn, med redan stora barngrupper på sedan tidigare fyllda förskolor. Finns det verkligen ingen annan lösning? Jag kan inte se det på annat sätt än att Arboga kommun förvandla förskoleverksamheten till förvaring. Inte kan väl Arbogas politiker tro att pedagogerna på förskolan ska kunna leva upp till de ambitiösa styrdokument som finns för förskolan under de förutsättningarna som denna barnstuvning skapar? Hur ska barnen få sina behov tillgodosedda när det enda personalen har möjlighet att göra är att försöka undvika olyckor och bråk i gigantiska barngrupper.

Är inte Arboga kommun rustade att ta ansvar för våra barn och unga får vi Arbogabor troligtvis räkna med att utstå mer överfall, våld och konflikter i framtiden. Jag vill uppmana Arbogas politiker att arbeta preventivt istället för att hitta snabba lösningar när problemet redan är ett faktum. Utveckla politik som möter de ­utmaningar som rör barns och ungas uppväxtvillkor långsiktigt. Hög kvalitet i förskolan bidrar till barns lärande, bättre självkänsla och positiva attityder till livslångt lärande. Vilken tillgång för Arboga kommun det hade blivit!

1 kommentar:

  1. Mycket bra skrivet min vän! Verkar vara ett stort problem i många kommuner vilket är minst sagt förvånande. Man tycker ju att det är självklart att barnen alltid prioriteras i första hand!

    SvaraRadera