13 april 2010

Ett smakprov :)

Jag vill tipsa om min kära lillebrors nya blogg. Här kommer ett smakprov, läs, lyssna och leta inom er själva...


Vi slutar aldrig att gräva i jorden
För att forma den till en plats
Där verkligeheten följer orden
I vårt samvetes palats
Så börjar låten. Att vi gräver i jorden för att forma den innebär att vi som människor behöver känna oss trygga med vår världsbild, vi behöver något solitt som passar i formen för det paradigm vi befinner oss i; T.ex. att vi klär oss efter ett mode. Därmed har verkligheten följt orden; vi har klätt oss efter vad som sagts vara lämpligt och snyggt för tiden. Vi gör det också med gott samvete; det var ju trots allt modetidningarna som sa åt oss att klä oss på ett visst sätt. Att klä sig efter modet är tämligen oskyldigt men man kan applicera denna metafor på många livssituationer...
Folket pekar mot gatan

I skräck och förakt
Det är våldet, ett verk av Satan
Som har börjat sin stora slakt
I denna del av texten hämtar jag inspiration från ett projektarbete jag och min gode vän Peder gjorde under vårat sista år på gymnasiet. Resultatet av projektarbetet blev ett häfte där vi analyserade några inslag från en lokal tv-kanal. Syftet med projektarbetet var att försöka sätta fingret på den småstadsmentalitet vi upplevde i området som tv-kanalen omfattade; Köping, Arboga och Kungsör, tre små bortglömda kommuner i Mälardalen. I denna tv-kanal pratades det mycket om "våldet", något man tydligen skulle tycka illa om. Visst förekom "våldet", men vi tyckte nog att man gjorde en höna av en fjäder och för oss blev det hela snarare något humoristiskt än något allvarligt; Det pratades om "våldet" som ett monster eller objekt som skapade kaos och som om det inte vore nog kom något ljushuvud på idén att man skulle göra en namninsamling av folk som protesterade mot detta "våldet". Man kan likna det vid två barn som berättar spökhistorier för varandra och som sedan inte kan sova för att de är så rädda.

Det har ju alltid varit så
Att hunden är människans bästa vän
Och när hon dör kommer hon till himmelen
Av jord är hon kommen och skall varda igen
Hennes själ har nu hittat hem
Äntligen refräng! Jag är definitivt en hundmänniska, men trots det tyckte jag att detta sätt att beskriva "vanföreställningar" var både snyggt och pricksäkert, eftersom dessa rader innehåller flera tvivelaktiga påståenden. Lika tvivelaktigt finner jag att påståendet om att flickor gillar rosa och pojkar blått är. Eller påståendet att verkligheten är i svart och vitt.

På andra sidan havet
Bor ett folk som ej talar vårt språk
Det är det fascistiska navet
De kommer hit och ställer till med bråk
Visst vill man väl komma åt kärnan, upprinnelsen till allt ont; där, varifrån ondskan och oroheten härrör. Liksom man i Köping skyllde på "våldet", detta hänsynslösa monster, skyller många gärna på invandring när det handlar om ökad brottslighet. Visst är det skönt att skylla ifrån sig? Än mer skönt blir det när man också börjar tro på det.

Vi vill ha det som det alltid vart
Du är kvinna och jag är man
Vitt är vitt och svart är svart
Det är den enda bild som är sann
Här indikerar texten min ilska och frustration över korkade människor. Min flickvän är biologiskt sett en kvinna och jag är biologiskt sett en man, men betyder det att vi har medfödda, förutbestämda beteenden som är karaktäristiska för vårat kön? Betyder det att verkligheten endast kan ses i vitt och svart?
Det har ju alltid varit så

Att hunden är människans bästa vän
Och när hon dör kommer hon till himmelen
Varför säger du att himmelen inte finns?
Frälsaren var ju här, som du kanske minns?
Vad händer då om man sätter en persons världsbild i gungning? Vad händer om man vrider upp och ner på allt och vänder det ut och in? Nej, ve och fasa! Om jag tror att jorden är platt och någon kommer till mig och säger att den är rund, vad ska jag då tro? Naturvetenskapen kallar det för ett paradigmskifte, något som ofta skapar kaos för den annars så trygga människan som sover sött i sin egen lilla paradigm-krubba.

Det har aldrig varit så
Men det står som en vägg av cement
Där din värld har skapats och satts på pränt
'Men inte kan väl allt vara en illusion?
Nej, snarare en mänsklig kreation
Väggen av cement är då alltså alla dessa föreställningar om hur vår omvärld tycks vara och te sig. Men ibland måste man riva den väggen för att utvecklas, å ena sidan på en individuell nivå, å andra sidan på en samhällelig nivå.

Kanske finns det en himmel
Kanske har det alltid varit så
Men bli inte rädd min vän
Om himmelen inte är blå
Slutligen ger jag ändå tillbaka tryggheten till åhöraren. Man behöver inte nödvändigtvis ha fel när man säger att allt är svart och vitt, utan man kanske snarare har mindre rätt. Med denna text vill jag uppmana människor att försöka se saker ur flera olika perspektiv, att vara kritiska och våga analysera sin omvärld för att kunna bilda en uppfattning om saker och ting och för att våga skapa hållbara och väl genomtänkta åsikter. Man ska inte heller bli förskräckt om det man en gång trodde var sant och solitt visar sig ha brister...

"Hunden är människans bästa vän"

Bloggadressen är: http://jonaswendin.blogg.se/?tmp=13031858

2 kommentarer:

  1. Schysst att du hjälper mig att marknadsföra min blogg, det uppskattas! :) Tack och bock :)

    SvaraRadera