30 april 2015

Vad är majbrasa?

Tänk vad man tar saker för givet. Jag var nyss och lämnade ett barn vi lånat över eftermiddagen för att tillfredsställa dotterns lekbehov. Hon och hennes familj har flyttat hit från Litauern. När det var dags att åka hade Tullan svårt att slita sig. Jag sa åt henne att skynda sig, vi ska snart på majbrasa sa jag. Vad är majbrasa frågade flickans mamma. Jag försökte förklara att så här på våren så är det många som beskär sina buskar och träd. Alla grenar och bråte som blir samlas ihop i högar och så eldar man upp det samtidigt som man välkomnar våren med lite sång. Så sjöng jag en liten trudelutt av "Sköna maj välkommen till vår bygd igen...."
Hon log brett och utbrast: "Ni är så roliga här."
Inte vet jag om det var för att jag började sjunga eller för att vi har konstiga traditioner. Men jag kom på mig själv att jag blev förvånad över att hon frågade vad majbrasa var. Det är så lätt att ta det man själv är van vid som självklart. Men vi har ju olika traditioner över världen, olika rutiner och olika saker vi värdesätter. Det behöver man påminna sig om ibland.

Glad Valborg på Er!


2 kommentarer: