3 februari 2010

Vad vill du bli när du blir stor?

Har du hör den förut?
Allt som oftast är det yrkesidentiteten den frågande menar. Men är det verkligen så att vi blir vårat yrke? Ja, är man utbildad tansköterska och arbetar som tandsköterska så visst är man en tandsköterska! Så långt är jag oxå med. Men säger vårat yrke så mycket om vem vi är? Det finns ju så mycket mer att fylla våra dagar med än bara vårat jobb. Jag kan tänka mig att tandsköterska Anna i sthlm inte fyller sina dagar på samma sätt som tandsköterska Birgitta i Umeå.
Hur kommer det sig att jag spånar om det här nu då? Jo, jag slits mellan att välja riktigt bra jobb och att välja jobb som ger mitt liv kvalitet. För mig är inte livskvalitet en jobbkarriär på 100% och mer och massor av pengar, utan det är att ha ett jobb där jag trivs och som ger mig mycket tid för det jag väljer att fylla mina dagar med när jag inte arbetar!
Min yrkesidentitet är socionom, men jag är så mycket mer än det, och jag vill bli så mycket mer än det!

Frågan är: Har jag råd att välja???

2 kommentarer:

  1. Det är klart att du har råd att välja! Att jobba heltid och inte ha tid med sin familj eller orka träffa vänner är inget liv, hur mycket pengar det än genererar. Du hinner ju ändå inte använde dem.
    Att sänka sin "standard" en aning och jobba mindre för att hinna med det vesäntliga i livet, DET är livskvalitet!
    "Den allvetande kusinen" ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, du har så rätt! Det är ju just därför vi så drastiskt har ändrat vårat liv - för att få livskvalitet! Men någon vidare värst standard har vi aldrig haft..
    Kram på´re, kul att du hittat hit :)

    SvaraRadera