25 januari 2010

Om c-uppsatsen

Tidigare nämnde jag att jag troligtvis skulle skriva om Anknytning. Så blev inte fallet! Det slutgilltiga ämnet blev, efter mycket hattande, tillslut Självskadebeteende.
För den som vill läsa lite om vad jag och min studiekamrat Annika sysslat med sedan i oktober kommer här en sammanfattning av det vi åstadkommit.

Elever med psykisk ohälsa är ett växande problem i samhället och inom skolan finns det stora möjligheter att förebygga och tidigt upptäcka elever med självskadebeteende. För att kunna erbjuda elever med ett självskadebeteende rätt hjälp, bör personalen veta hur de ska hantera dessa elever på bästa sätt. Med tydliga riktlinjer och med utbildning i ämnet kan skolsköterskor och skolkuratorer på ett bättre sätt bemöta dessa elever. Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad det finns för riktlinjer och policydokument som reglerar skolsköterskor och skolkuratorers arbete med självskadande elever. Likaså att se om de riktlinjer och policydokument som finns, efterföljs av personalen. Studien syfte tar också upp vilka arbetsmetoder och rutiner de professionella använder sig av för att bemöta och identifiera elever med självskadebeteende. Slutligen syftar studien till att undersöka vilket samarbete skolpersonalens har samt vilka orsaker skolpersonalen anser kan ligga bakom ungdomars utvecklande av ett självskadebeteende. Syftet besvaras utifrån fem olika frågeställningar som har utgjort basen för intervjuguiden. För att besvara studiens syfte så valdes en kvalitativ metod. Den teoretiska ramen består av systemteori och socialekologiska systemteorin, samt den tidigare forskning som finns inom ämnet. Urvalet som gjordes i föreliggande studie bestod av sex respondenter på tre olika skolor, en skolkurator och en skolsköterska på vardera skola. Sammanfattningsvis visar resultatet att skriftliga riktlinjer och policydokument om hur personalen ska hantera elever med självskadebeteende saknas på de undersökta skolorna. Trots avsaknad av skriftliga riktlinjer så anser de professionella sig veta hur de ska hantera dessa elever, detta genom att ha egna utformade arbetsmetoder och rutiner. Ett samarbete kring en elev med självskadebeteende anses viktigt och det förekommer på alla skolor, dock med viss restriktion av sekretesslagen. Orsakerna som framgick är många men samstämmigt handlar det om psykiskt dåligt mående och ett rop på hjälp från eleven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar