24 september 2009

Anknytning

Anknytning blir nog ämnet för min c-uppsats. Inte alls vad min plan var från början, men det känns aktuellt i mitt liv just nu.
Så här säger Statens folkhälsoinstitut om anknytning:
"Spädbarn är helt beroende av vuxna för sin överlevnad. Ett tillfredsställande samspel mellan barn och vårdgivare innebär att den vuxne uppfattar barnets signaler, tolkar dem rätt och reagerar adekvat på dem. Ett sådan samspel leder till att barnet både får sina fysiska och psykologiska behov tillgodosedda."
I vissa fall fungerar tyvärr inte detta samspel så bra. Det är utifrån det jag ska forma en lämplig frågeställning och sen jobba hårt i 10 veckor :D

2 kommentarer:

  1. intressant...
    det skulle vara intressant att veta hur stor roll det spelar för barnets utveckling...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag lovar att hålla dig uppdaterad om vad jag kommer fram till!!!

    SvaraRadera